Підготовка до написання твору-роздуму
Висловлювання може бути побудоване в один із способів «Українська мова та література. Довідник.Завдання в тестовій формі.Ічастина» Авраменка О.М.-с.323.
(слайд 7):
- Теза.
- Перший аргумент.
- Другий аргумент.
- Приклад із художньої літератури.
- Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
- Висновок.
Або:
- Теза.
- Перший аргумент.
- Приклад із літератури.
- Другий аргумент.
- Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя.
- Висновок.
Може бути вступ, який не впливає на оцінювання змісту.
- Ознайомлення з вимогами до написання власного висловлювання.
А) – Ознайомимося з вимогами до написання власного висловлювання на прикладі твору-роздуму на тему «Життя без свободи – ніщо». (слайд 8). Перед вами –роздатковий матеріал , де написані спеціальні слова, вирази, які використовуються у певних частинах тексту.(Додаток №2).
Пропоную вам під час презентації учнівського твору знайти такі слова, вирази, що їх застосували діти під час його написання.
Насамперед потрібно чітко сформулювати тезу (1-2 речення).Теза має передувати аргументам.
Слайд 9. Однією з найважливіших глобальних цінностей людства є свобода. Я вважаю, що без неї наше життя – ніщо. Спробую довести свою думку переконливими аргументами та прикладами.
Для підтвердження висловленої тези потрібно навести аргумент.
Слайд 10 . По – перше , протягом тисячолітнього розвитку людства кожен народ виборював саме свободу.
Адже в рабстві, в умовах визиску та деспотизму неможливе повноцінне існування індивіда, функціонування всіх сфер духовного та фізичного життя суспільства.
Адже в рабстві, в умовах визиску та деспотизму неможливе повноцінне існування індивіда, функціонування всіх сфер духовного та фізичного життя суспільства.
Один із прикладів має бути із художньої літератури. Потрібно обов’язково зазначити автора, назву твору, указати проблему, порушену письменником, художній образ, через який проблему розкрито.
Слайд 11. Яскравим прикладом цього є історична героїко – романтична поема Тараса Григоровича Шевченка “ Гайдамаки” , у якій описано боротьбу українського народу проти польсько-шляхетського панування під проводом Максима Залізняка та Івана Ґонти .
Слайд 12. У творі змальовано широку картину “Коліївщини” , на тлі якої показано народження народного месника в образі Яреми Галайди.
Після першого приклада може бути міні – висновок.
Слайд 13.Значить , свобода – це важлива умова життя не тільки однієї людини, а й усього народу.
Для підтвердження висловленої тези потрібно навести ще один доречний аргумент. На цьому етапі слід пам’ятати, щоб аргументи були різними.
Можна використовувати афоризми, крилаті вислови, прислів’я, приказки.
Слайд 14 . По – друге , тільки у вільному , демократичному суспільстві особистість відчуває себе повноправним громадянином. Німецький письменник Людвиг Берне зауважував, що немає людини, яка б не любила свободу…
Цей аргумент також необхідно проілюструвати конкретним прикладом. Приклад з історії, суспільно-політичного чи власного життя насамперед повинен бути життєподібним. Потрібно розповісти про конкретну людину, ситуацію, подію, факт, вказати своє ставлення до цього й дати цим реаліям оцінку.
Слайд 15. Не можу не згадати приклад з історії – політичний устрій Давньої Греції. Еллінські поліси – це уособлення свободи та рівності .
Слайд 16 . Знайомлячись з історичними джерелами тих часів, розуміємо , що людина в умовах демократії може самореалізуватися, відчуває себе комфортно, її життя захищене.
Важливо не сплутати аргументи із прикладами. Варто пам’ятати, що аргументи – це теоретичні положення, абстрактні міркування, а приклади – це реальна дійсність, конкретні факти.
Останньою частиною висловлення є висновок(1-3 речення) – логічний підсумок, який випливає з аргументів і прикладів. Тому висновок у деякій мірі може дублювати чи перефразовувати тезу.
Слайд 17. Виходить, свобода слова , думки, вибору, вкрай необхідні кожному з нас.
Слайд 18. Отже, серед багатьох загальнолюдських цінностей свобода займає одне з найважливіших місць. Це найдорожче надбання людства. Цінуйте свободу, бо без неї життя – ніщо !
-Зачитайте мовні конструкції, використані учнями у творі. (Діти зачитують певні вирази окремо з кожної частини тексту).
!!! Наголошуємо, що з великого арсеналу запропонованих висловів у творі потрібні одна-дві конструкції з кожного блоку. Вирази для зв’язку думок не є закріпленими за певною частиною твору. Наявність їх впливає на кількість балів за логічність твору, отож вони необхідні. Дотримуйтеся логіки викладу. Крім того, робота має бути оформлена за абзацами. Їх може бути 6 або 4 (залежно від схеми роздуму).
Б) Обговорення учнівських слайдів – творів. (Слайд 19-44)
–А тепер подивіться презентації інших творів , під час перегляду знайдіть, будь ласка, всі складові частини текстів (тезу,аргумент,приклади, висновок). — Учні зачитують власні твори під час презентацій («Кохання в стосунках не головне?», «Людина – істота суспільна», «Рідна земля всім дорога»), інші школярі коментують.
- Робота з пам’ятками.
– З чого починається твір?
З тези. Після отримання теми твору необхідно сформулювати тезу-твердження, думку, яка буде доводитися у висловленні. Погляньте на план дій для формулювання тези (Слайд 45 ) . Найпростіше сказати, що це перефразована задана тема. Як показує практика, саме етап формулювання тези для більшості викликає затруднення. Можливі кілька варіантів.
– Як із теми зробити тезу?
Користуйся для цього ключовими словами й словосполученнями, що вказують на твою позицію стосовно проблеми. (учні працюють з пам’ятками) (Додаток №3).
Є різні способи формулювання тези.(Слайд 46)
Твір можна почати з:
- з постановки проблеми;
- емоційного введення в тему або прийому несподіваного початку;
- проблемне ( або риторичне) запитання;
- прикладу;
- зауваження про важливість теми для суспільства;
- цитати;
- визначення часового відрізка.
*** Постановка проблеми.
Спочатку формулюється проблема як постулат , який треба аргументувати.
*** Емоційне введення в тему або прийом несподіваного початку.
Цей прийом дозволяє своєрідно розпочати висловлювання.
*** Проблемне або риторичне запитання.
На початку формулюється теза у вигляді риторичного запитання. Далі буде розгортатися думка.
*** Зауваження про важливість теми для суспільства.
У такій тезі потрібно вказати чим саме важлива тема для суспільства чи окремо взятої людини.
*** Цитата.
Спочатку ми формулюємо цитату із посиланням на автора, а потім доводимо сказане .
***Визначення часового відрізка
Немає коментарів:
Дописати коментар